COOKIE BELEID
Cookies zijn noodzakelijk voor het optimaliseren van onze website. Het helpt ons om algemene gebruiksstatistieken vast te leggen, en het opslaan van andere informatie waardoor wij onderdelen zoals de vergelijkfunctie kunnen aanbieden. Deze cookies slaan geen identificeerbare persoonlijke informatie op. U vindt meer informatie over onze cookies op de Privacy Beleidspagina

15-3-2018

''Van succes krijg je energie!'' - Walter van de Ven

Na dertig jaar stopt Walter van de Ven als directeur van Automobielbedrijf P. van de Ven.

VESSEM - Van succes krijg je energie, dat is altijd het motto van Walter van de Ven geweest. Hij geeft aan altijd te hebben gebarsten van de energie en dat betekent dat Automobielbedrijf P. van de Ven een succesvolle onderneming is. Volgens zijn zeggen berust het ondernemerschap op drie waarden: hoe kom ik eraan, hoe bouw ik het op en hoe kom ik eraf? Een mooie insteek voor een artikel over het grootste automobiel- bedrijf in Vessem.

Hoe kom ik eraan?

Meer dan honderd jaar geleden startte Johan van de Ven – de opa van Walter – een onderneming in Vessem; hij combineerde een café met een fietsenwinkel. Een generatie later werd dat een auto- garage annex Ford dealer. Walter van de Ven vertelt: “Mijn vader, Piet,  heeft het autobedrijf groot gemaakt. Toen ik van school kwam, begon ik op de receptie en kreeg langzaamaan meer taken op kantoor. Voor mijn broer Johan gold hetzelfde; we hebben later een aantal vestigingen meer geopend.” Lachend voegt hij eraan toe: “Zo konden we ook geen ruzie krijgen, met ieder zijn eigen vestiging en niet de hele dag op elkaars lip.”

Hoe bouw ik het op?

Door op zijn eigen wijze de klanten te helpen; met gezond boerenverstand en dorpse gemoedelijkheid bouwden de broers Walter en Johan het bedrijf uit tot wat er nu is. “We hebben geluk gehad dat we nooit pech hebben gehad”, lacht hij. “Voor veel mensen is het kopen van een auto emotie. Je koopt meer dan een vervoermiddel; het is gevoel. Je wilt je goed voelen, presenteren en een beetje luxe mag dan. Onze medewerkers hebben onze klanten altijd van eerlijk advies gediend, zowel in de showroom als in de werkplaats. Daardoor hebben we vertrouwen gekweekt en dat zien we nog altijd terug.” Directeur Eric Jansen vult aan: “We hebben in het archief nog een kast staan waar alle klantenkaarten van onze klanten in zitten. Dat zijn de gegevens uit de jaren ’60 en later. Veel klanten vinden het geweldig als we kunnen laten zien welke auto’s ze hebben gehad. De inruilers staan erop, net zoals de accessoires en het bij te betalen bedrag in guldens. Als ze het willen, geven we die kaarten mee.”

Hoe kom ik eraf?

Na veertig jaar in de zaak, kwam voor Walter de tijd om na te denken hoe nu verder. Walter: “Ik ben nu nog jong genoeg om van het leven te genieten; mijn opvolging is goed geregeld. Eric Jansen heeft in 2013 de helft van het bedrijf al overgenomen. Hij heeft het vertrouwen van de klanten en het personeel en het is voor mij mooi geweest. Vanaf 1 januari hoef ik niet meer te gaan werken en dat heeft wel wat. Ik loop geregeld nog even binnen voor een cappuccino en een praatje, daar blijft het bij. Het is een mooie tijd geweest, nu is het tijd voor iets anders.”



Sfeer

Wie bij Autobedrijf P. van de Ven binnenstapt, ervaart meteen de prettige sfeer. Het is moeilijk te benoemen waar dat aan ligt maar ik vermoed dat het de benadering van het personeel is. Er is niemand die je meteen op je nek vliegt, klanten worden in hun waarde gelaten”, aldus Eric. “Een showroom van een autobedrijf is lastig aan te kleden met tierlantijntjes en franje maar die sfeer is er toch. Bijzonder en heel prettig.

Met de tijd mee

Op zich is het bijzonder te noemen dat een autobedrijf nog altijd midden in een dorp gevestigd is. Dat vinden wij ook en toch doen we het prima hier”, vertelt Eric. We hebben geen plannen om deze stek te verlaten; het zegt ons namelijk veel over onze klanten. Die komen heel bewust naar ons toe en dat is een waardering die we op een andere locatie waarschijnlijk minder snel zouden vinden. We laten het zo lang mogelijk voor wat het is maar gaan wel met de tijd mee. Je kunt ook niet anders want in de autobranche verandert veel. Denk alleen maar aan de techniek onder de motorkap; die is veel meer digitaal dan 10 jaar geleden en daarvan is het eind nog lang niet in zicht.

Bron: Renate Pijnenburg



Nieuws